Vem ärver ett hus utomlands?

Hej

Om jag köper ett hus i Serbien. Vem ärver det om jag dör?

Jag har både Svensk o Serbisk medborgarskap.

Min man o söner är svenskar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt arvsförordningen artikel 21.1 ska lagen i det land där den avlidne hade sin hemvist, dvs. bodde, vid sin död tillämpas på frågor som gäller arv. Det finns dock ett antal undantag från denna regel, t.ex. om den avlidne har en uppenbart närmare anknytning till en annan stat.

Om den avlidne hade sin hemvist i Sverige ska svenska lagar tillämpas och då gäller ärvdabalken. Enligt 2 kap. 1 § ska bröstarvingar, alltså barn, ärva sina föräldrar. Beroende på om dina söner är dina och din mans gemensamma barn, så ska den efterlevande maken ärva med förfoganderätt, vilket framgår av 3 kap. 1 § ÄB. Det innebär att han får arvet tills att han själv går bort och att det därefter går till barnen. Om de endast är dina barn så kan de få ut sitt arv direkt. Hur som helst så ska dina barn ärva dig, förutsatt att det är svensk lag som gäller.

Om du skulle ha din hemvist i Serbien så skulle förmodligen serbiska lagar gälla.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare