Vem ärver enskild egendom?

Min enda syster är avliden. Hon lämnade efter sig sin make och två döttrar.

Jag och min syster hade en sommarstuga, husvagn och släpvagn som enskild

egendom tillsammans.

Vem ärver min döda systers del i den enskilda egendomen som vi ägde tillsammans?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Regler om bodelning efter att ett äktenskap avslutats finner du i äktenskapsbalken, ÄktB (se här). Med enskild egendom menas att egendomen kommer undantas bodelningen mellan din syster och hennes man (se 7:2 p. 1 ÄktB). Din systers andel av sommarstugan, husvagnen och släpvagnen kommer alltså inte tillfalla din systers man genom bodelningen.

Regler om arv finner du i ärvdabalken, ÄB (se här). Eftersom det inte framgår av din fråga att din syster upprättat ett testamente utgår jag i mitt svar från att inget sådant finns. Det innebär att din systers kvarlåtenskap, det vill säga andelarna av sommarstugan, husvagnen och släpvagnen samt annan eventuell egendom dödsboet får genom bodelningen med hennes man kommer tillfalla din systers döttrar (se 2:1 ÄB).

Hoppas att svaret var till hjälp och tveka inte att höra av dig ifall du har några fler frågor!

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare