Vem ärver en genom gåva förvärvad fastighet (enskild egendom) vid gåvotagarens död, när denne är gift och har gemensamma barn?

En person har genom gåva fått en fastighet av sina föräldrar. Fastigheten ska enligt gåvobrevet vara gåvotagarens enskilda egendom. Vad händer med fastigheten när gåvotagaren dör? Gåvotagaren är gift och de har gemensamma barn. Det finns inte några särkullbarn. Kommer den efterlevande maken ärva den eller kommer de gemensamma barnen ärva den? Barnen är myndiga. Det finns inte något äktenskapsförord mellan makarna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upplöses, ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning. Detta framgår av 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB). I bodelningen ska endast makarnas giftorättsgods ingå enligt 10 kap. 1 §. Enligt 7 kap. 1 § utgörs makarnas giftorättsgods av all egendom som inte är enskild. Enskild egendom är enligt 7 kap. 2 § t.ex. sådan egendom som den fastighet du beskriver i frågan, d.v.s. en gåva som innehåller ett villkor om att den ska vara makens enskilda (se 7 kap. 2 § p. 2).

Om gåvotagaren avlider, så kommer fastighetens värde alltså inte bli föremål för en likadelning i bodelningen, utan den kommer utgöra del av den avlidnes kvarlåtenskap. Frågan är då vem som ärver fastigheten. Enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalken(ÄB) är en arvlåtares närmaste arvingar dennes barn, och alla barn har rätt att ärva lika stor andel. Det är alltså gåvotagarens barn som enlig huvudregeln ska ärva fastigheten. Eftersom gåvotagaren emellertid är gift i den situation du beskriver, så kommer kvarlåtenskapen (inklusive fastigheten), tillfalla den efterlevande maken med fri förfoganderätt. De gemensamma barnen kommer således få vänta på sitt arv efter sin förälder (gåvotagaren) tills den efterlevande maken i sin tur avlider. Detta framgår av 3 kap. 2 § ÄB.

Fastigheten kommer alltså tillfalla den efterlevande maken i den situation du beskriver. Om denna ordning inte önskas, kan den naturligtvis frångås genom testamente (se 10 kap. 1 § och 11 kap. 1 § ÄB).

Hoppas du upplever att jag besvarat din fråga. Har du fler frågor eller synpunkter är du välkommen att återkomma med dessa i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar,

Adam Karttunen BarkRådgivare