Vem ärver efter pappa?

Min far har hastigt avlidit.min mor bor på ett demensboende.de var inte gifta.vi är tre biologiska barn och två som min mor har med en annan man.nu har dem börjat tjafsa och ska ha saker och riva i allt i pappas och min brors lägenhet.brodern som bor kvar hemma är pappas biologiska son.får man göra så? Vem ärver efter pappa?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är din fars barn som ärver honom, enligt 2 kap. 1§ ÄB. Det är alltså du som ska dela på arvet med dina två syskon. Din mors barn med en annan man har ingenting med arvet att göra. Inte heller din mor, om hon inte vid tidpunkten vid dödsfallet var gift med din far. Att det i första hand är ens bröstarvingar som ärver en är en del av den legala arvsordningen enligt Ärvdabalken. Denna kan sättas ur spel om det finns ett testamente. Då är det testamentet som gäller.

Med vänliga hälsningar,

Marcus CarlssonRådgivare