Vem ärver efter farmor och farfar?

Hej! Min farmor har gått bort - farfar är i livet men vill dela upp arvet eftersom han är gammal. De har 3 gemensamma barn, varav den ena är min pappa. Han är dock inte i livet, han var gift med min mamma och de har 3 gemensamma barn (varav den ena är jag). Nu till min fråga: Är det mamma eller vi barn som ärver pappas del från farmor & farfar? Det finns inga bonusbarn eller något annat.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är ni barn som ärver pappans del efter farmor och farfar

Huvudregeln i svensk arvsrätt är att det är den avlidnes bröstarvingar (arvlåtarens barn) som ärver vid dödsfall (2 kap. 1 § första stycket ärvdabalken). Om någon av bröstarvingarna har dött aktualiseras den så kallade istadarätten vilket innebär att arvet går vidare till dennes barn (2 kap. 1 § andra stycket ärvdabalken). Det är således ni tre barn som ärver efter er farmor och farfar när de gått bort. Er mamma kommer inte ärva efter er farmor och farfar.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare