Vem ärver det som ej finns nedskrivet i testamentet?

Enligt testamente som min fd sambo har skrivit, har jag rätt till bohag ich kr 300.000:- i kontanter.

Fastigheten går som gåva till sjöredningssällskopet.

Han gick bort hastigt, så först på plats, på fastigheten var juristen=dödsbo förvaltare.

Hon hittade hemmet både guld, kontanter, frimärken o dyl

Vem äger rätten till dem extra upphittade saker som inte heller nämns i testamentet.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med diin fråga.

Vad jag förstår det som så ska du enligt testamentet ärva allt bohag plus 300 000 kr i kontanter och sjöräddningssällskapet ärver fastigheten.

Det som du och sjöräddningssällskapet har fått föreskrivet till er i testamentet är sk. legat, alltså en viss sak eller förmån. Vad legat är framgår av 11 kap 10 § Ärvdabalken(ÄB).

Då de övriga sakerna ej finns med i testamentet så ska de tillfalla din avlidne sambos arvingar enligt den legala arvsordningen. I första hand är det din sambos barn som ärver enligt 2:1 ÄB. Finns inga barn är det i andra hand din sambos föräldrar som ärver enligt 2:2 ÄB. Är föräldrarna ej i livet är det föräldraras barn som ärver (dvs. din sambos syskon). Är inte syskonen i livet går arvsrätten vidare till syskonens barn. Är inte syskonbarnen i livet ärver deras barn osv. Så fortsätter det tills det finns några levande arvingar i den raden. Finns det inga arvingar där går arvsrätten vidare till far-och morföräldrar. Finns inte dessa i livet så ärver deras barn (din sambos mor-eller farbröder eller mostrar och fastrar) enligt 2:3 ÄB. Lever inte dessa så tar det dock stopp.

Om det då helt enkelt är så att det inte finns några levande legala arvingar kvar så kommer arvsrätten på de resterade sakerna att gå till allmänna arvsfonden enligt 5 kap 1 § ÄB.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig om du har några vidare funderingar.

Louise KjellbergRådgivare