Vem ärver av min far? Halvsyskon? Adoptivbarn?Särkullbarn?

Min far var gift med en kvinna som hade fyra barn från tidigare förhållanden, varav ett var bortadopterat år 1966. Kvinnan skrev över alla sina tillgångar på min far innan hon avled och min far adopterade samtidigt ett av hennes barn. Således är jag, min bror och min adopterade syster bröstarvingar till min far?! Nu har min adopterade syster avlidit, vem ärver hennes del när min far inte finns längre? Blir det då hennes syskon som inte har någon släktrelation till min far? Kan detta undvikas genom ett testamente?? Tacksam för snabbt svar.

Med vänlig hälsning, Marie stenström

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till lawline!

När det gäller arvsfrågor så kommer jag använda mig av ärvdabalken (ÄB). När det gäller arvingar så är arvsordningen såhär. När din fars fru avled så delades hennes arv upp mellan gemensamma barn, hennes egna barn och din far. (3 kap. 1§ ÄB och 2 kap. 1§ ÄB) Detta betyder att när hon avled, om inte barnen ansågs vara gemensamma barn, alltså adopterade gemensamt så har de redan fått sin arvsrätt.

Nu när din adoptivsyster har avlidit så antar jag att hon inte har några egna bröstarvingar (2 kap. 1§ ÄB), för i det fallet skulle de ärva henne. Har hon inte det så kommer arvet istället gå till din far (2 kap. 2§ ÄB).

När en bröstarvinge dör utan egna bröstarvingar så ska dennes arv delas upp på dennes föräldrar, hälften till varje. Har 1 av föräldrarna gått bort, som i detta fall så ska dennes del delas upp mellan den avlidnes syskon(2 kap. 2§ ÄB och Istadarätten). Detta betyder att halva din systers arv ska ha delats upp mellan alla hennes syskon och din far får andra hälften.

Skulle din far senare avlida så ska hans arv delas upp på hans bröstarvingar(2 kap. 1§ ÄB). Det betyder att det kommer delas upp på dig och din bror, skulle er adoptivsyster ha haft arvingar så skulle det också ha delats upp på dem men så är inte fallet nu.

Sammanfattningsvis, det är du och din bror som ärver er far. Ett testamente skulle också fungera om det känns osäkert, så om det är en möjlighet är ett testamente det jag skulle föreslå.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare