Har min makes syster och min svägerska någon arvsrätt?

Vem ärver mig om min make är avliden och vi inte har några barn? Min makes syster lever men min halvbror är avliden. Men hans fru alltså min svägerska lever också.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såvida du inte upprättar något testamente kommer den legala arvsordningen som återfinns i ärvdabalken gälla.

Om din make är avliden och ni inte har några barn, tillfaller arvet dina föräldrar, syskon eller syskons barn enligt 2 kap. 2 § ärvdabalken (ÄB). Skulle du inte ha någon vid liv i denna arvsklass tillfaller arvet dina mor- och farföräldrar eller deras barn, dvs., dina fastrar, mostrar, farbröder och morbröder enligt 2 kap. 3 § ÄB (OBS dock att kusiner inte har någon arvsrätt). Detta innebär att varken din makes syster eller din svägerska kommer ärva något från dig. Skulle det vara så att du inte ha några legala arvtagare vid liv, tillfaller arvet Allmänna arvsfonden enligt 5 kap. 1 § ÄB.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sam NaderiRådgivare