Vem ärver?

Vem ärver om 4 barn fått landställe som gåva och Enskild Egendom, med tillägg att om ngn vill avyttra sin andel först ska gå till övriga delägare. 3 stycken av barnen är gifta och 2 har barn inom äktenskapet. Ett av barnen har inga egna barn men frun har barn sedan tidigare. Vem ärver hans 4,e del av lantegendomen om han avlider?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ärvdabalken (ÄB) är den lag som behandlar frågan om vem som har rätt till arv, se ÄB här. Det finns tre arvsklasser. När någon avlider är det dennes bröstarvingar (första arvsklassen) som ärver enligt 2 kap 1 § ÄB. Finns det inga bröstarvingar ärver den avlidnes föräldrar (andra arvsklassen) enligt 2 kap 2 § ÄB. Om föräldrarna också avlidit är eventuella syskon arvsberättigade.

I ditt konkreta fall innebär det att om den avlidne inte har barn och hans föräldrar är bortgångna så ärver hans syskon hans del av fastigheten.

Detta förutsätter givetvis att något testamente inte upprättats.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Robert LindströmRådgivare