Vem ärver?

Hej, jag och mina tre syskon har nyligen förlorat våran mamma. I samband med tömning av huset kördes mammas smycken hem till vår pappa för att vi senare skulle dela upp dom oss syskon emellan oss då vi ärvt mamma. Pappa lovade att han inte skulle röra något. Nu har han gått igenom smyckena och tagit sådant som han anser är hans tex mammas vigselring. Han säger att han ska smälta ned guldet och sälja det för sin egen skull. Får han göra så? Mamma och pappa har dessutom varit skilda i flera år.

Mvh Systrarna P

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Din pappa har inte rätt till någon egendom som finns i dödsboet. Såvida din mamma inte har skrivit något testamente ärver ni barn hela din mammas kvarlåtenskap (se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1).

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare