Vem ärver?

Hej,

Min far har gift sig med en kvinna som har två barn sedan ett tidigare förhållande. På min fars sida är det jag och två syskon. Totalt är vi alltså 5 barn till äktenskapet, tre från min far och två från min fars fru.

Hur kommer vi syskon ärva våra föräldrar den dag någon av de går bort, antingen min far eller hans fru?

Görs det någon skillnad på gemensamma egendomar (t.ex gemensam fastighet) och personligt anknutet kapital, som t.ex aktier och likvida medel?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag förutsätta att det inte finns något testamente. Ifall det finns testamenten kan detta förändra mitt svar.

Eftersom din fråga handlar om arv blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Hur fördelas arvet efter din far?

Om din far skulle gå bort först skulle en bodelning mellan honom och hans fru göras. I bodelningen skulle all deras gemensamma egendom ingå. När man är gifta räknas all egendom som gemensam så länge det inte finns något som innebär att viss egendom ska vara enskild. Det som kan göra att viss egendom är enskild är om det finns äktenskapsförord, testamente eller gåvobrev som föreskriver att viss egendom ska vara den ena makens enskilda. Om det inte finns något sådant så räknas all egendom som giftorättsgods och ska fördelas lika mellan makarna vid ett dödsfall. Om det inte finns någon enskild egendom skulle du och dina två syskon ha rätt till varsin del av din fars halva i bodelningen. I praktiken innebär detta att du och dina två syskon har rätt till 1/6 av din far och hans frus egendom, förutsatt att det inte finns någon enskild egendom. Finns det enskild egendom kan ni ha rätt till mer eller mindre, beroende på vems enskilda egendom det är.

Hur fördelas arvet efter din fars fru?

Om din fars fru går bort är det enbart hennes släktingar som kommer ärva henne. Det kommer alltså vara hennes två barn som har rätt till arvet efter henne, precis som ni har efter er far enligt mitt svar ovan. Du och dina två syskon har alltså ingen rätt att ärva din fars fru eftersom ni inte är släkt med henne.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare