Vem ärver?

Hej. Jag har en klurig fråga gällande arvsrätt. Jag är mor till 4 döttrar. Den första med en man som har flertal barn med flera andra kvinnor, dvs min äldsta dotters halvsyskon. Sedan gifte jag mig med en ny man och vi fick två döttrar. Sedan gifte jag om mig igen och vi har en gemensam dotter. Min äldsta dotter avled för snart ett år sedan och jag har tre döttrar kvar i livet. Min man har eget företag och jag arbetar inom vården. Vi bor i villa som är värd en del och även företaget. Om jag skulle avlida, kommer min avlidnas dotter släktingar att ärva mig? Kan man förhindra det i så fall? Eller om min man skulle gå bort (jag äger ju indirekt 50% av företaget) vem ärver honom? Mycket tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När en make/maka går bort görs först en bodelning vilket innebär att man delar upp giftorättsgodset mellan makarna.

Den avlidnes del utgör hans eller hennes kvarlåtenskap och ska som huvudregel tillfalla efterlevande make med fri förfoganderätt förutsatt att inte särkullbarn begär ut sin del direkt. I annat fall får ett särkullbarn ut sin del när styvmodern/styvfadern avlidit. Av frågan framgår inte om din man har några barn sedan tidigare, men om han hade det har alltså han eller hon rätt att begära ut sin del av arvet direkt. Om han eller hon avstår att göra det är denne ändå efterarvsberättigad, dvs han eller hon har rätt att få ut sin del av arvet från fadern när du går bort.

Men jag utgår från att din man inte har några tidigare barn och i sådant fall kommer du alltså (förutsatt att testamente inte säger annat) att ärva din make med fri förfoganderätt. Det innebär att du under din livstid får göra vad du vill med egendomen du ärvt förutom att testamentera bort den.

I fallet att din ena dotter är död är det endast hennes eventuella barn som har rätt att få del av arvet (dina barnbarn). Jag utgår dock ifrån att hon inte hade några barn och hennes halvsyskon är inte arvsberättigade. Den del av arvet som skulle gått till din avlidna dotter kommer istället att fördelas mellan dina andra barn.

Vänligen,

Fredrik WigghRådgivare