Vem är tillsynsmyndighet för ekonomiska föreningar?

Vem är tillsynsmyndighet för ekonomiska föreningar? Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om ekonomiska föreningar hittas i lag om ekonomiska föreningar.

Vem är tillsynsmyndighet för ekonomiska föreningar?
Det finns faktiskt ingen tillsynsmyndighet som granskar ekonomiska föreningar. Den som granskar är istället revisorn i den ekonomiska föreningen. Det närmaste ekonomiska föreningar kommer en tillsynsmyndighet är bolagsverket. I mitt svar kommer jag först att redogöra för revisorns uppgifter för att sedan berätta kort om bolagsverket.

Revisorn
En ekonomisk förening är skyldig enligt lag att ha minst en revisor (8 kap 1 § lag om ekonomiska föreningar). I lagen ställs upp en hel del krav gällande vad som krävs för att få vara revisor i en ekonomisk förening. Om föreningen inte lyckas utse en godkänd revisor kommer bolagsverket att utse en revisor åt föreningen (8 kap 29 § lag om ekonomiska föreningar).

Revisorns uppgifter är bland annat att:
- Granska föreningens årsredovisning och bokföring
- Granska styrelsens och verkställande direktörens förvaltning
- Lämna in en revisionsberättelse till föreningsstämman varje räkenskapsår
- I samband med revisionen ska revisorn till styrelsen och verkställande direktören (om det behövs) framföra invändningar och påpekanden

Det ska också tilläggas att styrelsen och verkställande direktören ska ge revisorn tillfälle att genomföra granskningen i den omfattning som revisorn anser är nödvändigt och ge den hjälp revisorn begär.

Anledningen till att revisorn är ansvarig för granskningen är för att föreningens medlemmar har ett berättigat krav på att få information om hur styrelse och verkställande direktören sköter sina uppdrag och om hur bra eller dåligt det går för föreningen. I syfte att ge medlemmarna den information de behöver, utan att orsaka skada för föreningen, har lagstiftaren infört regler om revision.

Bolagsverket
Det närmaste ekonomiska föreningarna kommer en tillsynsmyndighet är bolagsverket. Bolagsverket är en myndighet med huvuduppgift att registrera och tillgängliggöra företagsinformation. Mer konkret är bolagsverket bland annat ansvariga för:
- Granskning av ansökan en ekonomisk förening gör när den vill registrera sig.
- Det är till bolagsverket man anmäler ändringar i den ekonomiska föreningen, till exempel om du vill byta personer i styrelsen eller ändra namnet.
- Prövning och beslut om vissa tillstånd, likvidationer med mera.

Bolagsverket granskar inte föreningen löpande på samma sätt som revisorn gör, utan blandar sig i till exempel om föreningen ska göra en stor ändring i bolaget som måste registreras.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare