FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/02/2017

Vem är straffskyldig om jag lånar ut min bil till en förare som inte har körkort längre?

Om jag lånar ut min bil till en förare som inte har körkort längre vem är straffskyldiga ? Och vad blir påföljden ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni kan båda två ha gjort er skyldiga till brott enligt Trafikbrottslagen (TBL) och skulle båda två kunna åtalas och dömas.

Du tillåter olovlig körning
När du lånar ut din bil till en förare som inte längre har körkort gör du dig skyldig till tillåtande av brottet olovlig körning. (TBL 3 § tredje stycket) För att dömas för detta krävs att du var medveten om att personen inte hade rätt att köra bil längre, eller att du borde ha förstått detta, när du lånade ut bilen.
Påföljden för detta brott är enligt lagen böter.

Föraren kör bilen olovligen
Trots att föraren inte längre har körkort så kör hen bilen och gör sig därmed skyldig till brottet olovlig körning. (TBL 3 § första stycket) Eftersom du skriver att föraren inte har körkort längre, förutsätter jag att hen tidigare haft ett körkort som återkallats. Att i sådant fall köra bil ska enligt lagtexten bedömas som grovt brott.
Påföljden för olovlig körning är normalt böter, men är brottet grovt kan föraren dömas till fängelse i upp till sex månader.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare