FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott11/04/2019

Vem är skyldig vid olycka på grund av inbromsning?

Om en person tvärnitade vid stoppljus precis när det slog över till gult från grönt precis när personen är framme vid stoppljus och det resulterade i en påkörning bakifrån pga att man inte han stanna .

Vem är skyldig i detta fall.

Önskar svar snarast pga överklagan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som vägtrafikant finns en skyldighet att anpassa avståndet till framförvarande fordon så det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar (3 kap. 2 § trafikförordningen). Bestämmelsen innebär att utgångspunkten är att den som kör in i en bil bakifrån anses vållande. Jag vill dock göra dig uppmärksam på att det givetvis kan göras andra bedömningar i det enskilda fallet. Även om bakomvarande trafikant ska hålla ett sådant avstånd att det inte finns risk för påkörning, kan framförvarande fordon i vissa fall anses vållande. Så kan det vara vid t.ex. hastiga omkörningar och därefter direkt en inbromsning.

Sammanfattningsvis kan du åtminstone ha som utgångspunkt att det i regel är den som kör in i framförvarande bil som anses vållande.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare