Vem är skadeståndsansvarig för skada på hunddagis?

Hej, min hund bet en personal första dagen på hunddagis när hon försökte gå emellan han och en annan hund. Min hund var i extrem stress och har aldrig haft ett aggressivt beteende förut. Nu begär hunddagiset mig på skadestånd för förlorad inkomst då hennes försäkring inte räcker det. Kan det stämma? Är inte hunddagis ett undantag i tillsynslagen.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För skador som orsakas av hundar gäller som huvudregel strikt skadeståndsansvar. Det innebär att hundens ägare eller innehavare ska ersätta skador som hunden har orsakat oavsett om personen vållat skadan eller inte. Enligt lagens förarbeten kan en innehavare omfatta även hunddagis, hundvakter och personer som till exempel lånat hunden för jakt. Detta innebär att det är personen som haft hand om hunden under tillfället, i detta fall hunddagiset, som har haft strikt ansvar för hunden och därför måste ersätta skadan, se 19§ lagen om tillsyn över hundar och katter

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tom JendbroRådgivare