Vem är rätt bilägare?

Hej! Om en myndighetsperson uppmanar min son att sälja min bil vilket brott är de? Min son lever på försörjningsstöd och har inte fått något på 2 månader! En man från försörjningsstöd ringde min son i går och prata med honom! Då kom det upp att jag inte kunnat betala min bilförsäkring pga att jag fått betala allt annat nu när minsann inte fått pengar. Min son sa att om han får pengar ska han betala försäkringen så vi kan köra och att han även är ibehov av bilen att bli körd till möten och ev övningskörning. Då frågade mannen använder du bilen då? Och min son upprepade att bli körd och övningsköra. Då sa mannen att om du använder och ska betala försäkringen räknas bilen som ”DIN”! och du ska sälja den innan du får hjälp av oss. Min son svara jag kan inte sälja min pappas bil den är ju hans! Då sa mannen jo om du använder den och betalar försäkringen är den din så sälj de. Mannen uppmanar min son att sälja min bil annars får min son ingen hjälp från dom. Vilket brott är detta ? kan man anmäla detta? Tacksam för riktiga svar som är baserade på fakta. Tack i förhand

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lagens mening är det den som huvudsakligen brukar en bil och står på försäkringen som utgör faktisk ägare till bilen. Trots att du äger bilen ursprungligen så gäller traditionsprincipen i Sverige, vilket innebär att den med besittning över bilen betraktas som dess ägare. Endast bilens ägare kan stå som försäkringstagare. Enligt min uppfattning har således tjänstemannen inte begått något brott genom att uppmana din son att sälja bilen, utan i nuläget betraktas han som bilens ägare.

Om någon blir felaktigt behandlad av tjänsteman som arbetar för en en statlig myndighet kan detta JO-anmälas för granskning.  Ifall utfallet blir att JO finner att tjänstemannen, och därmed myndigheten, har agerat felaktigt kritik riktas mot myndigheten, vilket ofta leder till påtryckningar och därefter rättelse och/eller kompensation. Om du trots allt vill göra en JO-anmälan fyller du i detta webbformulär

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare