Vem är det som ärver?

Jag har två döttrar som är 18 och 20 år. Jag och deras pappa är separerade sedan flera år efter ett samboförhållande. Mina döttrar har två vuxna halvsyskon på pappans sida. Varken jag eller barnens pappa har någon förälder kvar i livet. Både jag och pappan lever som ensamstående idag. Jag funderar på att upprätta ett testamente där det mina döttrar ärver efter mig ska vara deras enskilda egendom. Vem ärver i så fall den enskilda egendomen om någon av dom avlider men inte har några barn. Om pappan ärver, vem ärver då efter honom? Fördelas arvet efter mig då till samtliga hans fyra barn? Jag undrar också vad som händer om han gift sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara på din fråga kommer jag framför allt att använda mig av de regler som finns i ärvdabalken (ÄB). Jag kommer också kort nämna reglerna som rör enskild egendom och de finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Som jag förstår det är dina frågor: Hur kan du påverka dina döttrars arv efter dig genom testamentet? När ärver döttrarnas pappa? Vem ärver sedan pappan? Och hur påverkas hans arv av att han är gift?

Vem ärver dig?

Dina döttrar är de som har först rätt till arvet efter dig. Om någon av dem skulle vara döda när de ska ärva så ärver istället deras barn, dina barnbarn, om de har några (ÄB 2 kap. 1 §). I det scenariot som du beskriver är både du och en av dina döttrar döda. Om du lever när din dotter dör så skulle hennes arv gå till dig och hennes pappa eftersom hon inte har några egna barn. Men eftersom du också är död så kommer dotterns arv istället delas lika mellan hennes pappa och hennes syster. Din dotter som är kvar i livet ärver "din" del av din andra dotters arv (ÄB 2 kap. 2 §).

Om du dör före din dotter så kommer alltså dina båda döttrar ärva dig först. När din dotter dör så går hennes arv (inklusive hennes arv efter dig) till hennes pappa och syster (din andra dotter). Indirekt så innebär ju detta att din före detta sambo får ta del av ditt arv (ÄB 2 kap. 2 §).

Hur påverkar testamentet detta?

Att göra döttrarnas arv efter dig till enskild egendom spelar bara roll de behöver göra en bodelning på grund av en skilsmässa. Vid en skilsmässa är huvudregeln att parterna delar lika på alla sina tillgångar. All enskild egendom ska däremot hållas utanför bodelningen. Om du skriver ett testamente som säger att döttrarnas arv ska vara deras enskild egendom så kommer döttrarna få behålla hela arvet själva vid en eventuell skilsmässa och deras före detta kommer inte att få ta del av detta (ÄktB. 7 kap. 2 § 4 punkten). Att du gjort deras arv enskild kommer alltså inte påverka arvet efter dem utan systern och pappan kommer att ärva din döda dotters enskilda egendom. Dina döttrar kan själva välja att skriva ett testamente om de vill att deras arv ska gå till någon annan (ÄB 9 kap. 1 §).

Vem ärver efter pappan?

Precis som att dina barn ärver efter dig så kommer pappans barn att ärva efter honom. Hans arv kommer att delas lika mellan de barn som är kvar i livet (ÄB 2 kap. 1 §). I det scenariot som du beskriver så har en av hans döttrar dött och han har som hennes pappa fått ärva en del av hennes arv. Om det är fallet så kommer hennes arv, och därmed även den delen av ditt arv som hon ärvde, gå till hans tre barn.

Om pappan har gift sig så kommer hans maka eller make bara få ha hand om arvet som skulle gått till deras gemensamma barn. Din dotter som fortfarande lever kommer dock ha rätt att ta ut sin del av pappans arv med en gång (ÄB 3 kap. 1 §).

Sammanfattning

I ditt scenario så har du och en av dina döttrar dött. Dina döttrar ärver efter dig och din dotters arv kommer att gå till hennes pappa och syster. Indirekt kommer ditt arv alltså gå till pappan och därmed hans arvingar när han dör. Pappans barn ärver lika mycket. Är han dessutom gift när han dör så kommer hans make/maka att få ärva deras gemensamma barns arv. Din efterlevande dotter har däremot alltid rätt att ta ut sitt arv direkt efter sin pappa.

Har du skrivit ett testamente som göra dina döttrars arv till enskild egendom innebär det att deras arv inte kommer att ingå i en bodelning vid en eventuell skilsmässa. Ditt testamente påverkar alltså inte arvet efter dem. Om döttrarna vill att någon annan ska ärva dem kan de skriva ett eget testamente.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor men om du har fler funderingar får du gärna återkomma med fler frågor. Om du behöver hjälp med att upprätta ett testamente så rekommenderar jag att du bokar tid med Lawlines jurister.

Med vänliga hälsningar,

Mimmi JohanssonRådgivare