Vem är ärver först - barn eller sambo?

Fadern är avliden.

Vem ärver då mellan en *oskriven sambo eller en dotter vars faderskap är bekräftad?

*Oskriven = en sambo vars påstår att hen är sambo med fadern men ingen skriven adress på bostaden eller haft sådan.

Jag undrar vem av dem som ärver?

Vem som har den juridiska rätten.

Frågar åt en kompis!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande arv regleras i ärvdabalken.

När det gäller samboförhållanden omfattas dem inte utav 3 kap. 1 § ärvdabalken som ger den efterlevande maken rätten att med fri förfoganderätt förfoga över kvarlåtenskapen från den avlidna maken. Detta beror just på att sambos inte har arvsrätt efter varandra. Det enda sättet att få ärva efter ens sambo är att upprätta ett testamente.

I fallet du beskriver verkar inget testamente ha upprättas vilket innebär att den normala arvsordningen är det som gäller.

Enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken tillhör arvlåtarens barn, dvs. bröstarvingar, första arvsklassen och är därmed först på tur att ärva. Detta innebär att i detta fall har dottern rätten till kvarlåtenskapen och inte sambon.

Sammanfattningsvis kan inte sambos ärva från varandra, vilket innebär att den första arvsklassen, i detta fall dottern är den som ärver den avlidnes kvarlåtenskap.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare