FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/12/2016

Vem är ansvarig?

En fråga som jag fick av en kund (jobbar som trafiklärare).

Två personer med körkort (i en övningsbil), den på förarsidan styr endast, och den på passagerarsidan använder dubbelkommandot. Om olyckan skulle ske och det är uppenbart att det är "vårt" fel.

Hur fungerar det juridiskt, vem är föraren om båda har körkort men den ene styr och den andre gasar.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag utgår ifrån att i ditt exempel som du beskriver är två personer bara ute och åker i bilen och det inte är så att personen i förarsätet tar en körlektion för att "friska upp minnet" eller liknande, eftersom det då är trafikläraren som har ansvaret.

I förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner stadgas det att en trafikant den som färdas eller annars uppehåller sig på en väg eller i ett fordon på en väg eller i terräng samt den som färdas i terräng. Enligt lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott gäller enligt 1 § att om en trafikant i väsentlig mån brister i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, ska denne dömas för vårdslöshet i trafik. Här blir alltså frågan vem som ska anses som trafikanten, eller om det är båda två. Mig veterligen har frågan inte prövats i högre instans, varför det är svårt för mig att ge ett definitivt svar på hur det ligger till. Men enligt min bedömning är det personen bakom ratten som har ansvaret över att fordonet framförs på ett säkert sätt eftersom denne har tillgång till både ratt och gas/broms.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Allt gott!

Sara WelinRådgivare