FrågaAVTALSRÄTTGåva31/03/2018

Vem är ägare av en bil som givits genom gåva och som gåvogivare nu vill återta?

Hej har skrivit en bil på min son. Jag har nycklar betalar allt för bilen som skatt försäkring underhåll dem står låst i mitt garage. Det var en gåva från min som som han nu ångrar. Jag har nycklar med. Vem äger bilen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag uppfattar din fråga rör det sig här om du att du vill veta vem som äger bilen i juridisk mening. Först kan det konstateras att en bil är lös egendom vilket regleras i gåvolagen vad gäller gåva av lös egendom.

När det kommer till frågan huruvida en gåva anses som bindande eller inte så stadgar lagen en del krav. Här stadgas exempelvis att ett muntligt löfte om en gåva inte är bindande som huvudregel förrän gåvan fullbordas vilket sker som huvudregel när föremålet för gåvan överlämnas.

I ditt fall har din son gett dig bilen och därför fullbordat gåvan. Detta borde innebära att du, rent civilrättsligt, torde vara att anse som bilens ägare. Dock finns det andra regler för exempelvis sakrättsliga frågor. Exempelvis visar sig detta främst i att du inte är skyddad från din sons borgenärers eventuella anspråk förrän din son förlorar förfoganderätt över bilen. Detta problem försvinner om du och din son har ett skriftligt gåvobrev där det framkommer att han överlåtit bilen på dig.

Om din son gett dig bilen med ett muntligt uttalande, dvs. genom en muntlig gåva, har dock du som gåvotagare svårt att bevisa vid en eventuell tvist att det är du som äger bilen.

Svar: Du är alltså, eftersom gåvan fullbordats, den rättmätige ägaren av bilen men du kan ha svårt att bevisa att du är det när din son står på bilen. Eftersom din son står som ägare så kommer han, i en eventuell tvist, förmodligen ses som ägare om ni inte har en skriftligt gåvobrev där det framkommer att han överlåtit bilen till dig.

Filip WestlingRådgivare