FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/07/2024

Vem ansvarar för vilka skulder vid äktenskapsskillnad?

Hej! Jag var gift och skilde mig. Men medans jag var gift tog min man lån på motorcykel bil mm. Jag står alltså inte alls med på något. När vi gick ifrån varandra. Baka han in lånen . Ska jag vara med och betala detta lån?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandling av ditt fall är äktenskapsbalken.

Rättsläget

Enligt 3 § äktenskapsbalken står varje make för sina skulder. Annorlunda uttryckt innebär det att den ena makens skulder inte kan övergå till den andra maken vid äktenskapsskillnad och bodelning. Detta gäller under förutsättningen att den ena maken inte står med på lånet. Då kan samma make inte tvingas att betala tillbaka lånet, inte heller kan makens egendom utmätas för den skuldsatta maken.

Sammanfattning och råd

Att din tidigare make tog ett flertal lån innebär inte att du ska vara med och betala av lånen. Din make ansvarar självständigt för de, och du har ingen rättslig skyldighet att betala något under förutsättningen att du inte står med på lånen.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare