Vem ansvarar för varan vid en retur?

Hej för drygt 3 veckor sen lämnade vi in ett paket som skulle returneras till företaget på vårt lokala postombud, vi fick returkvitto/sedel, men trotts detta menar nu företaget att dom ej mottagit returen. Transportör menar även att paketet ej fanns att spåra och ombudet påstår sig inte gjort något fel. Nu kräver företaget att vi ska betala för en vara vi skickat i retur.

Vem är det som ska stå till rätta här? Vårat ansvar som konsument bör ju sluta när vi lämnar in paketet och får ett kvitto på det ?

Uppskattar ett snabbt svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar att din fråga handlar om risken för varan vid transport. Då du är konsument och köpte varan på nätet blir Lag om distansavtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) aktuell.

Det finns inga särskilda regleringar i distansavtalslagen när det kommer till vem som står för risken för varan vid transport på grund av utnyttjad ångerrätt. Dock enligt den allmänna reklamationsnämnden (ARN) så har företaget ansvaret för varan under transporten när en konsument brukar sin ångerrätt. Det betyder att om det skulle hända något med varan så ansvarar företaget för det, om de inte kan bevisa du har varit vårdslös (exempel otillräcklig paketering eller feladressering). Det betyder att de måste bevisa att felet (att varan försvann) ligger hos dig och inte hos dem. Om transportören inte har anmärkt på varken adresseringen eller paketeringen kan du argumentera om att du inte har varit vårdslös.

Slutsats
Företaget ansvarar för varan vid transport på grund av konsuments ångerrätt. För att risken skulle ligga på dig som konsument måste företaget bevisa att du har varit vårdslös. Sedan om det skulle vara att ni inte kommer överens om en lösning kan du vända till ARN där de kan pröva din tvist kostnadsfritt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare