FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut06/06/2022

Vem ansvarar för underhåll i ett servitut?

Hej, Vi hal en sommarstuga med servitut till båtplats nedan tomten. På 60-talet byggde dåvarande sommarstugeägare en brygga vid ”servitut-stranden” med muntligt godkännande av dåvarande markägare av strandremsor. Det är endast vi som nyttjar stranden och bryggan, Nu är bryggan i behov av renovering. Vem är ansvarig för detta? Måste vi be markägaren om lov? Hälsningar Maria

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om servitut

Servitut är knutet till en viss fastighet och inte till en person. Detta har betydelse vid bland annat ägarskifte av en fastighet, där servitutet ”hänger kvar” till nästa ägare. Servitut gäller tills vidare och det finns inget slutdatum.

Ett servitut får inte förenas med en skyldighet för ägaren av den tjänande fastigheten(dvs ägaren av marken som servitutet avser) annat än för underhåll av väg, byggnad eller annan anläggning som avses med servitutet (14:1 stycke 2 Jordabalken, JB). Detta innebär att för att underhållsskyldighet ska uppstå för ägaren av den tjänande fastigheten krävs att båda parter är överens om det.

Utöver detta finns det ett formkrav för servituts giltighet, detta är nämligen ett skriftlighetskrav (14:5 JB). Dock gäller inte jordabalkens bestämmelse retroaktivt. Detta innebär att för servitut som tillkom innan jordabalkens tillkomst år 1970 gäller istället reglerna i den äldre s.k. servitutslagen. Där fanns inget skriftlighetskrav, och servitut kunde upprättas både skriftligen och muntligen.

Vad gäller i ert fall?

Då ägaren av ”servitut-stranden” hade gett ett muntligt godkännande för byggandet av en brygga innan år 1970 bör det vara giltigt. Detta gäller oavsett om ägarskiften har inträffat sedan dess.

Underhållsskyldigheten sträcker sig endast så långt som parterna har kommit överens om det. Har inte parterna kommit överens om vem som ska underhålla bryggan torde det vara den härskande fastighetsägaren, dvs ni som ansvarar för underhållet. Däremot har parterna kommit överens om att det är den tjänande fastigheten som ska ansvara för underhåll av bryggan bör det vara ägaren av strandremsan som ansvarar för detta.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare