Vem ansvarar för skadorna när en moped har lånats ut?

Min son lånade en kompis moped och krockade med en cyklist. Det blev en polisanmälan som kort efter lades ned.

Nu, 7 månader senare hör kompisens pappa av sig och vill att vi ska betala mopeden som fick en del skador. Försäkringen täcker inte skadorna då mopeden var trimmad.

Kan han kräva oss på detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du orsakar någon en skada så kan du bli skadeståndsskyldig mot den personen.

Tanken med skadeståndet är att den som drabbats ska bli försatt i samma ekonomiska situation som före skadan.

I det här fallet har din son krockat med sin väns moped och pappan kräver er på skadorna som har orsakats på mopeden. För att ni ska bli skadeståndsskyldiga krävs det att din son vållat skadan eller orsakat den på ett oaktsamt sätt, vilket jag uppfattar som av frågan.

Skadevållare

Skadevållare kallas den som har orsakat någon en skada. Det är skadevållaren som blir skadeståndsskyldig och som ska ersätta den som drabbats av en skada.

Den skadelidande

Skadelidande är den som drabbats av skadan och som kan kräva er på skadestånd. Det är den skadelidande som ska bevisa att ni har vållat skadan.

Skadeståndets storlek

Som jag nämnt tidigare är tanken med skadestånd att den skadelidande ska försättas i samma ekonomiska situation som innan skadan. Det framgår inte av din fråga hur stora skadorna på mopeden är men skadeståndets storlek ska därför motsvara värdet på egendomen som förstörts. Det kan antingen motsvara kostnaden för att reparera det som skadats eller, om det inte går, ersätta kostnaderna för att köpa ett liknande föremål.

Om mopeden inte varit trimmad och försäkringen hade täckt skadorna hade ert skadeståndsanspråk omfattat självrisken till försäkringsbolaget, men i det här fallet omfattar det reparationskostnaderna för mopeden.

Lycka till!

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare