Vem ansvarar för skada i hyrd bostad?

Hej

Jag och fyra andra personer hyr privat rum i en villa av en värd som själv inte bor i fastigheten. Nu har en skada på ett handfat i ett av badrummen uppstått vilket lett till att vatten läcker ut med jämna mellanrum på golvet bakom handfatet och ovanpå handfatet. Vi har med värdens godkännande kontaktat en rörmokare för att åtgärda felet, kostnaden för att åtgärda felet skulle uppgår till ca 3300kr (vi betalat sammanlagt 22300kr i månadshyra).

Problemet består i att vår värd hävdar att de endast vill stå för en del av kostnaden, ca 2000kr. De hävdar att det tidigare inte varit några problem med badrummet och att inte allt kan hänvisas till normalt slitage, vilket enligt vårt skrivna kontrakt värden skall står för (de hävdar alltså att vi kan ha orsakat skadan, vilket inte är sant och hävdar vidare att denna nyhet är "oroväckande"). De vill nu skjuta upp ärendet tills att de pratat med deras egen jurist.

Vi som boende ser det som att vi endast meddelat vår värd om en skada som ev kan leda till omfattande skador på fastigheten (vattenläckor är inte att leka med i min erfarenhet) och har själva tagit all relevant kontakt med fackman. Felet förstör inte vårt boende men skulle kunna mångdubbla kostnaden för värden i framtiden.

Hur bör vi bemöta vår värd och hur bedömer ni vår rättsliga grund?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att ni hyr ett hus mot betalning så är 12 kap jordabalken, även kallat hyreslagen, tillämplig. Se lagen här.

Hyresvärden ansvarar för normalt slitage

Som du nämner så är en hyresvärd ansvarig för normalt slitage och ska hålla bostaden i sådant skick som enligt den allmänna uppfattningen är fullt brukbart. Det innebär att hyresvärden är skyldig att med jämna mellanrum ordna med till exempel nya tapeter och andra vanliga reparationer som behövs på grund av försämring genom ålder och bruk (se 12 kap. 9 och 15 §§).

Hyresgästen ansvarar för skada som hen orsakat genom eget och andras vållande

Som hyresgäst ska man väl vårda bostaden under hyrestiden, till exempel genom att städa och hålla rent. Hyresgästen ansvarar för skador som uppstår genom hens vållande men också för skador som orsakas av familjemedlemmar eller gäster (12 kap. 24 §). En hyresgäst ansvarar dock inte för skada som uppkommer genom olyckshändelser. Uppstår skada ska man kontakta hyresvärden, vilket ni också gjort.

Om det skulle vara så att skadan på handfatet uppkommit genom normalt slitage så är det alltså hyresvärden som ansvarar för skadan och ni ska då inte behöva betala för reparation. Eftersom att det inte framgår hur skadan har uppkommit är det svårt att säga ifall det är normalt slitage eller inte och vem av hyresvärd och hyresgäst som bär ansvaret i detta fall. Det är därför svårt att uttala sig om hur eran rättsliga grund kommer tas emot av hyresvärden. Har ni verkligen inte gjort någonting som kan ha lett till skadan ska ni självklart inte behöva betala för den. I så fall skulle jag föreslå att ni pratar med hyresvärden och förklarar vad som hänt att ni inte har orsakat skadan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare