Vem ansvarar för reparation av vitvaror vid hyra i andra hand?

Dottern hyr bostadsrätt i andra hand. Torktumlaren har nu gått sönder utan onormalt användande. Bostadsrättsägaren kräver nu ersättning för reparationskostnad. Vems är skyldigheten att stå för kostnaden? Bostadsrättsägare eller min dotter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vilken lag är tillämplig?

Din fråga som rör hyra i andra hand regleras primärt i 12 kap. Jordabalken (JB), även mer vardagligt kallad för Hyreslagen. Då det är en bostadsrätt som hyrs så kan det även vara bra att veta om att Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad kan vara tillämplig i detta fall. Detta är fallet om ägaren till lägenheten hyr ut som privatperson och att det är den enda lägenheten ägaren hyr ut, eller annars om det är den första av lägenheterna som hyrs ut av ägaren (1 § 1 stycket Lagen om uthyrning av egen bostad).

Det som primärt skiljer lagarna åt är att det inte finns någon besittningsrätt i lagen om uthyrning av egen bostad, dvs att en uppsägning av din dotter från hyresvärdens sida kan ske utan någon specifik anledning och utan rätt till förlängning (3 § 2 stycket Lagen om uthyrning av egen bostad). Annars så tillämpas 12 kap. Jordabalken i övriga frågor som inte behandlas i den andra lagen (1 § 2 stycket Lagen om uthyrning av egen bostad).

Vem skall stå för kostnaden angående torktumlaren?

Utgångspunkten när man hyr en lägenhet är att det är hyresvärden som ska stå för kostnader som rör utbyte av vitvaror och liknande. När det är hyra i andra hand så jämställs bostadsrättsägaren med hyresvärd och ska därmed stå för dessa kostnader. Detta hör ihop med att hyresvärden är skyldig att upprätthålla en viss standars på lägenheten (12 kap. 18a § Jordabalken). Detta kan även vara relevant med hänsyn till vilken hyra man kan ta ut.

Det är därmed bostadsrättsägaren som ska stå för reparationskostnaden. Men vad som dock kan vara bra att veta om är att det enligt lagen enbart krävs att det finns tvättmöjligheter kopplade till lägenheten (12 kap. 18a § 7 stycket Jordabalken). Därmed så finns det inget krav på att en torktumlare ska finnas på samma sätt som en tvättmaskin.

Hoppas du fick svar på din fråga! Jag skulle även rekommendera att du kan kontakta hyresgästföreningen om mer problem skulle uppstå och annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare