Vem ansvarar för flyttstädning?

Vad gäller vid städning. Om det inte finns medtagit i kontraktet. Även om städning utförts men att man missat lite vid städning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler angående hyresrätter hittar du i 12 kap. jordabalken. Det finns dock inga regler i lagen kring vem av hyresvärden eller hyresgästen som är ansvarig för flyttstädning eller hur noggrant utförd städningen ska vara.

Det finns inga regler kring flyttstädning i lagen

Eftersom det inte finns regler kring städningen i lagen så brukar det vanligtvis regleras i hyresavtalet. Men i ert fall när det inte är medtaget i kontraktet så blir det svårare att ge ett svar på frågan. Vad som generellt kan sägas kring standarden på städningen, när det inte är reglerat, är att lägenheten åtminstone ska återställas i samma skick som vid inflyttningen.

Om någon del av städningen har missats brukar de flesta lösa det genom att hyresgästen ser till att städa även den delen eller betalar en summa för att hyresvärden ska ta hand om det. Det finns alltså inga regler kring detta i lagen eller i ert avtal som säger vad som gäller. Ni får istället komma överens om hur ni löser situationen på bästa sätt.

Hoppas svaret kan vara till någon hjälp.

Vänlig hälsning,

Annelie BurströmRådgivare