Vem ansvarar för en bostadsrättsförenings skötsel?

Hej!

Vi har flyttat in i en bostadsrätt och bara några lägenheter hjälper till med utomhusskötseln här.

Vi är dem som alltid skottar men orkar inte ta allt själva, så nu skottar vi bara till brevlådorna, soptunnorna och förråden. Det är ingen som sandar eller ser till att spärra av när det är is/snöras.

Jag har pratat med föreningen ett flertal gånger men får som svar att det ska tas upp vid nästa möte. Jag undrar vem det är som ansvarar för skötseln av föreningen tills något annat är bestämt?

Har skett två olyckor här redan pga halka!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du vem som ansvarar för föreningens löpande verksamhet.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Styrelsen ansvarar för föreningens skötsel.

Tillämplig lag

Bostadsrättsföreningar regleras av bostadsrättslagen.

När det gäller styrelsen och föreningen i sig gäller dock oftast lagen om ekonomiska föreningar (FL).

Vem ansvarar för föreningen?

Styrelsen ansvarar för föreningens verksamhet (6 kap. 6 § FL). Detta gäller inom föreningen.

Även utanför föreningen är styrelsen i regel ansvarig (jämför 6 kap. 11 § FL).

Vem ansvarar för halkskador?

Skadar någon sig på grund av t.ex. halka kan föreningen bli ansvarig. Den kan bli skyldig att betala skadestånd.

Styrelsen kan i sin tur bli ansvarig gentemot föreningen om den orsakade skadan (13 kap. 1 § FL).

Föreningen kan inte bli ansvarig om underhållet så dåligt att t.ex. halkskadan kan vara brottslig (se 3 kap. 8 § brottsbalken). Föreningen är en juridisk person. Sådana kan inte dömas för brott. Istället kan nog styrelsen bli dömd för brottet.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med föreningsrätt är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare