Vem ansvarar att utreda bygglov vid försäljning av fastighet?

Hej

Är det köparens ansvar att veta om ett hus har bygglov eller ej ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid försäljning av en fastighet är säljaren skyldig att informera om vissa uppgifter om fastigheten. Om en offentlig myndighets beslut att köparen inte förväntat den rådighet över fastigheten som denne vid köpet hade skäl att förutsätta äger 4 kap. 12 § Jordabalken (JB) motsvarande tillämpning, 4 kap. 18 § JB. Då föreligger ett s.k. rådighetsfel.

Säljaren presumeras känna till samtliga myndighetsbeslut och har därmed upplysningsplikt att berätta för köparen vad som gäller. Omvänt har köparen ingen undersökningsplikt och förväntas kunna lita på säljaren. Köparen måste dock vara i god tro, dvs. om denne visste om rådighetsfelet kan denne inte kräva något av säljaren. Köparen måste reklamera felet enligt 4 kap. 19 a § JB. Köparen ska således kunna förlita sig på att det finns bygglov för sådant som är bygglovspliktigt, vilket exempelvis diskuteras i ett mål som avgjordes i Hovrätten för Övre Norrland (RH 2014:33).

Förhoppningsvis fick du svar på din fråga!

Vänligen,

Emma RönnqvistRådgivare