VD köper bil utan styrelsens godkännande

Om 2 personer öppnar en second hand butik,

och sitter i bolagets styrelse. Man anställer sedan en vd men om då VD:n går och köper en bil på bolagets räkning för att kunna ta sig runt, utan att ha pratat med bolagets styrelse. Men ändå fått igenom bilköpet på bolagets räkning. Och det blir kostsamt för bolaget då man redan har många utgifter.

Hur löser man detta? Vilken lag reglerar detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret regleras i ABL.

En VD har befogenhet att göra sådant som faller inom den löpande förvaltningen av bolaget (ABL 8:29 j. 8:36). Avtal som VDn ingår utanför denna befogenhet kan ogiltigförklaras om motparten var i ond tro (ABL 8:42 2st).

För det första är det inte ens säkert att bilköpet var utanför VDns befogenhet eftersom många företag behöver bilar i den löpande förvaltningen och en VD anses ha en långtgående befogenhet.

Även om köpet faller utanför befogenheten kan det bli svårt att hävda att motparten var i ond tro. Förvisso är ert företag relativt litet men det är inte något motparten nödvändigtvis visste. Eftersom de flesta företag är i behov av bilar är det rimligt att motparten var i god tro om ert behov. Isåfall kan avtalet inte hävas.

Min rekommendation är att ni pratar med säljaren och ser om ni kan komma överrens om att häva avtalet. Om säljaren inte går med på det är det förmodligen inte värt att ta saken till domstol (lär kosta mer än det smakar). istället rekommenderar jag att ni säljer bilen till någon annan.

Jag hoppas det svarar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare