Vattenskada orsakad av inneboende

Hej! Min dotter bodde med mig som inneboende några år. Jag bodde hos min fru då och då. Plötslig när jag kommit hem ser jag att det är kläder överallt och lägenheten ser inte bra ut. Efter massa konversation fick vi som familj reda på att min dotter har varit beroende av narkotika. Vi hjälpte henne mycket genom att försöka prata med henne och ta henne till vårdcentral. Nu har vi fått faktura på 400.000kr av hyresvärden för att återställa lägenheten. Verkar som att det har skett vattenskada när jag varit borta. Jag pratat med min försäkring gällande ansvarsskydd och fick idag samtal av dom att dom ska inte kunna hjälpa oss med det och vi ska invänta brev med mer detaljer. Hela familjen är orolig och vet inte vad vi ska göra. Vi vill inte kasta alla våra livs besparningar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga enligt följande:

  • Du bor i en hyresrätt.
  • Din dotter har varit inneboende hos dig.
  • Din dotter har orsakat skada i din hyresrätt, bl.a. en vattenskada.
  • Du har fått en faktura på 400 000 kr för att återställa lägenheten.
  • Du undrar nu om du är ansvarig att betala för skadorna.
  • Din dotter är över 18 år.

Du måste ersätta skador som uppstår i din lägenhet till följd av att du, en familjemedlem, en gäst eller en inneboende agerat vårdslöst eller försumligt.

Du som hyresgäst har ett ansvar för skador som uppstår i din lägenhet på grund av att du, en familjemedlem, en gäst eller en inneboende agerat vårdslöst eller försumligt (12 kap. 24 § JB). Du blir skadeståndsskyldig för sådana skador.

Har din dotter agerat vårdslöst eller försumligt är utgångspunkten att du blir betalningsansvarig. Det framkommer inte hur din dotter orsakat skadorna, därför kan jag bara allmänt förklara vilket typ av agerande som leder till att du blir ansvarig. Har din dotter t.ex. framkallat skadorna med flit eller att skadorna uppkommit genom att din dotter betett sig ovarsamt blir du förmodligen ansvarig.

Du kan gå fri från ansvar om din dotters beteende varit oberäkneligt

I vissa fall kan du som hyresgäst undkomma skadeståndsansvar när en annan person skadat din lägenhet med flit. Har agerandet från din dotter varit helt oförutsägbart/ oberäkneligt är det möjligt att du går fri från skadeståndsansvar. Anses det å andra sidan funnits utrymme för dig att förutse att din dotter skulle skada lägenheten blir du ansvarig. Utifrån informationen jag fått kan jag inte göra någon närmare bedömning av ditt fall.

Skulle du undkomma skadeståndsansvar för din dotters agerande, kan hyresvärden fortfarande kräva skadestånd av din dotter.

Hyresvärden kan vara betalningsansvarig för vattenskadan

Har vattenskadan inte uppkommit på grund av vårdslöshet eller försumlighet från dig, en familjemedlem, en gäst eller en inneboende ansvarar hyresvärden för kostnaden att reparera skadan (12 kap. 15 § JB). Det här gäller under förutsättningen att du meddelat hyresvärden om vattenskadan (12 kap. 24 § JB), annars riskerar du bli betalningsansvarig i alla fall.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Behöver du mer juridisk hjälp är du varm välkommen att kontakta oss på lawline genom mailadressen; info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare