FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/03/2014

Väsentligen oförändrat skick vid distansköp

Hej! Min fru har beställt en ny telefon från telenor, men känner sig inte nöjd med den telefonen. Hon har haft den i 3 dagar. På deras hemsida står det om ångerrätt att man inte får ha ringt, Smsa eller tagit bilder med den, då gäller inte distanslagen. Min fråga är, står det nånstans specificerat i lagen att den inte får återlämnas då den har används? Jag tycker det kanske kan vara svårt att avgöra om den är bra innan man prövat den...hon har ringt några korta samtal och skickat ett fåtal sms med den på under dessa dagar.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Enligt 2 kap. 12 § distans- och hemförsäljningslagen gäller att då köp genomförts på distans får konsumenten utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i ”väsentligen oförändrat skick”. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten. Det ska även tilläggas att ångerrätten inte är att likställa med en prövningsrätt.

Fråga måste då ställas vad som avses med ”väsentligen oförändrat skick”. Enligt praxis så medför inte ett brytande av förpackning eller emballage att varan anses förändrad, ett sådant ingrepp anses vara i sin ordning för att varan ska kunna undersökas. I ett fall från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) (2008-0843) vid ett köp av dator ansågs denna inte vara i väsentligen oförändrat skick då konsumenten startat den, gjort några inställningar samt fyllt i vissa personliga uppgifter. Vidare har i ett ytterligare avgörande hos ARN (2007-5385) angående vibrationsplatta som använts vid upprepade tillfällen men i liten mån ansetts ha tagits i bruk i den mån att produkten inte kunde anses vara i väsentligen oförändrat skick. Fråga är om sådan likvärdig situation kan anses föreligga gällande telefonen då den använts för att ringa samtal och skriva sms. Enligt min bedömning kommer det vid en eventuell prövning med bakgrund av vad som sagts vid ARN situationen bedömas som så att telefonen i detta fall har tagits i bruk i den mån att den måste anses vara i väsentligen förändrat skick.

Distans- och hemförsäljningslagen hittar du https://lagen.nu/2005:59

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare