Varumärkesskydd och intrång

Jag har nyligen startat ett aktiebolag vid namn "Västerås tryckeri AB". Vår konkurrent Print Image som också befinner sig i Västerås äger domännamnen "printimage.se" och "vasterastryckeri.se". Söker man på det sistnämnda så har man tidigare kommit till printimage.se i alla fall. Nu när vi kommit in på marknaden kommer man inte längre till printimage.se utan det är en ny sida där det står "Västerås Tryckeri" över hela sidan, vilket är vårt registrerade namn. Vi äger domännamnet "västeråstryckeri.se" vilket kan bli väldigt förvirrande för kunderna.

Min fråga till dig:

Vad tycker du att vi ska göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har uppfattat situationen korrekt använder er konkurrent Print Image ert företagsnamn, som ni även äger motsvarande domännamn till, på sin hemsida. En domännamnsregistrering medför ingen immaterialrättslig ensamrätt i sig. Man kan alltså inte förbjuda någon från att använda ett registrerat domännamn som företagsnamn eller varumärke enbart med stöd av en domännamnsregistrering. För att ditt bolag ska kunna göra gällande varumärkesintrång till följd av konkurrenternas användande av namnet "Västerås Tryckeri" krävs att ni har eller erhåller varumärkesskydd för namnet. Varumärkesskydd kan förvärvas genom registrering hos Patent- och registreringsverket (PRV).

Det är även möjligt att ni redan har förvärvat varumärkesskydd genom s.k. "inarbetning". Om varumärket är allmänt känt hos en betydande del av omsättningskretsen kan ni ha förvärvat ensamrätt till varumärket genom inarbetning. Det finns ingen helt klar gräns avseende hur stor del av omsättningskretsen som måste känna till varumärket, men som tumregel brukar sägas att om ca 30 – 35 % av omsättningskretsen känner till varumärket anses det inarbetat. För att ta reda på om varumärket är inarbetat bör alltså marknadsundersökningar genomföras. S.k. notoritetsundersökningar görs på uppdrag av Stockholms Handelskammares Varumärkesnämnd som i sin tur gör en objektiv bedömning av om inarbetning föreligger. Till omsättningskretsen räknas dels de som köper eller kan köpa produkten, alltså konsumenter, och dels de som arbetar eller befattar sig med produkten under distributionen, alltså t.ex. importörer, grossister återförsäljare och leverantörer m.m.

Om ni förvärvat varumärkesskydd, antingen genom registrering eller inarbetning så kan ni om någon gör intrång i er ensamrätt till varumärket väcka talan om varumärkesintrång. Vid varumärkesintrång kan rätt till skadestånd föreligga. Storleken på ersättningen för utnyttjandet av varumärket ska avgöras med hänsyn till (8 kap. 4 § Varumärkeslagen):

1. Utebliven vinst,

2. Vinst som den som har begått intrånget har gjort,

3. Skada på varumärkets anseende,

4. Ideell skada,

5. Rättighetsinnehavarens intresse av att intrång inte begås.

Om ni inte har erhållit ensamrätt till varumärket genom inarbetning föreslår jag att ni ansöker om varumärkesskydd genom registrering hos PRV.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare