Varumärkesskydd och intrång

2019-07-26 i Immaterialrätt
FRÅGA
Jag har nyligen startat ett aktiebolag vid namn "Västerås tryckeri AB". Vår konkurrent Print Image som också befinner sig i Västerås äger domännamnen "printimage.se" och "vasterastryckeri.se". Söker man på det sistnämnda så har man tidigare kommit till printimage.se i alla fall. Nu när vi kommit in på marknaden kommer man inte längre till printimage.se utan det är en ny sida där det står "Västerås Tryckeri" över hela sidan, vilket är vårt registrerade namn. Vi äger domännamnet "västeråstryckeri.se" vilket kan bli väldigt förvirrande för kunderna.Min fråga till dig:Vad tycker du att vi ska göra?
SVAR

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har uppfattat situationen korrekt använder er konkurrent Print Image ert företagsnamn, som ni även äger motsvarande domännamn till, på sin hemsida. En domännamnsregistrering medför ingen immaterialrättslig ensamrätt i sig. Man kan alltså inte förbjuda någon från att använda ett registrerat domännamn som företagsnamn eller varumärke enbart med stöd av en domännamnsregistrering. För att ditt bolag ska kunna göra gällande varumärkesintrång till följd av konkurrenternas användande av namnet "Västerås Tryckeri" krävs att ni har eller erhåller varumärkesskydd för namnet. Varumärkesskydd kan förvärvas genom registrering hos Patent- och registreringsverket (PRV).

Det är även möjligt att ni redan har förvärvat varumärkesskydd genom s.k. "inarbetning". Om varumärket är allmänt känt hos en betydande del av omsättningskretsen kan ni ha förvärvat ensamrätt till varumärket genom inarbetning. Det finns ingen helt klar gräns avseende hur stor del av omsättningskretsen som måste känna till varumärket, men som tumregel brukar sägas att om ca 30 – 35 % av omsättningskretsen känner till varumärket anses det inarbetat. För att ta reda på om varumärket är inarbetat bör alltså marknadsundersökningar genomföras. S.k. notoritetsundersökningar görs på uppdrag av Stockholms Handelskammares Varumärkesnämnd som i sin tur gör en objektiv bedömning av om inarbetning föreligger. Till omsättningskretsen räknas dels de som köper eller kan köpa produkten, alltså konsumenter, och dels de som arbetar eller befattar sig med produkten under distributionen, alltså t.ex. importörer, grossister återförsäljare och leverantörer m.m.

Om ni förvärvat varumärkesskydd, antingen genom registrering eller inarbetning så kan ni om någon gör intrång i er ensamrätt till varumärket väcka talan om varumärkesintrång. Vid varumärkesintrång kan rätt till skadestånd föreligga. Storleken på ersättningen för utnyttjandet av varumärket ska avgöras med hänsyn till (8 kap. 4 § Varumärkeslagen):

1. Utebliven vinst,

2. Vinst som den som har begått intrånget har gjort,

3. Skada på varumärkets anseende,

4. Ideell skada,

5. Rättighetsinnehavarens intresse av att intrång inte begås.

Om ni inte har erhållit ensamrätt till varumärket genom inarbetning föreslår jag att ni ansöker om varumärkesskydd genom registrering hos PRV.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Fredrik Lindén
Fick du svar på din fråga?
Kommentarer:
O Hallå Jag driver ett privat internationellt finansiellt partnerskap som skapades för att hjälpa människor som behöver finansiellt stöd. Om du har ekonomiska svårigheter eller ekonomiskt kaos och behöver pengar för att starta ditt eget företag, eller om du behöver ett lån för att lösa dina skulder eller betala dina räkningar, kan jag bevilja lån som sträcker sig från upp till 5.000.000 sek. Om du är intresserad av mitt erbjudande, berätta vad du vill låna och hur lång tid det tar. Kontakt: nagelsilvia58@gmail.com
2019-07-26 12:02
Kommentera
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Immaterialrätt (766)
2019-10-19 Skyddas kommentarer av upphovsrätt?
2019-10-14 Tillstånd till användande av upphovsrättsskyddat fotografi
2019-10-12 Vart kan jag vända mig för rådgivning inom Upphovsrättsområdet?
2019-10-01 Får man lov att göra varumärkesparodi på kända varumärken?

Alla besvarade frågor (73826)