FrågaSKATTERÄTTÖvrigt12/07/2019

Vart vänder man sig vid misstanke om skattefusk?

Hej, jag bor i en lägenhet, jag misstänker stort att min granne ovanför mig svartjobba. Han banka, spika, slipa och flytta runt grejer boom boom. Vända grejer, sånt ljud hörs mer på nätterna.

Men det framgår också på tidigt morgon som 06.00. Sist jag var uppe så han är på hans taxijobb 07.00 på vardagar, jag tvekar att han haett jobb ens. När dessa ljud inte bli stopp.

Han bor med hans kusin samt sin fru. Vart anmäla sånt svartjobb? Jag har frågat min hyresvärd han sa att han kan ha exempelvis 20 borrmaskiner hemma i vardagsrummet.

Men har vi inte bevis på dem används så är det inte mot lagen att han använder lägenhet till någon annan användning än att Bo.

Det händer varje dag och kväll samt natt. Igår var han tvungen att flytta något igen, så det lät boom. Klockan var 0117 am. Jag gick lade mig tidigt igår. Gick upp för att dricka vatten och sen lägga mig igen.

Men grannarna bredvid lyckas inte höra. Inte ljud som låter till mitt sovrum.

Men däremot min pappas sovrum så har grannen bredvid väggen söner och mormor hört vid tolv tiden spikas. Ljudet strömmas ut inifrån väggen säger pojkarna. Men mamma grannen inte hört för hon jobba nattskift.

Men det är deras vardagsrum så det bli inte en störning för dem.

Jag vet bara man skall anmäla till skatteverket när det gäller ett företag svart erbjuda. Men som min situation då.

Att han jobba hemifrån på bo lägenhet?

Störningsjouren har varit här många gånger och säger sånt ljud kan komma gå när de vill. Inte lätt att fånga

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svartarbete
Svartarbete är skattebrott. Det innebär att den som uppsåtligen uppger oriktiga uppgifter eller underlåter att lämna uppgifter till myndighet och därigenom ger upphov till risk för att skatt undandras det allmänna eller felaktigt tillgodoräknas eller återbetalas till personen själv eller annan döms för skattebrott. Skattebrott straffas till högst 2 år (2 § skattebrottslagen). Om brottet är att anse som ringa döms brottet för skatteförseelse till böter (3 § skattebrottslagen). Dock om brottet är att anse som grovt rubriceras brottet som grovt skattebrott och straff kan bli fängelse 6 månader till högst 6 år (4 § skattebrottslagen). Skattebrottet består av att någon som utfört arbete inte tar upp ersättningen som en inkomst i sina privata inkomstdeklarationer.

Anmälan för eventuellt svartarbete
Om du misstänker skattefusk rekommenderar jag dig att vända dig till Skatteverket. Du kan tipsa dem anonymt såvida du själv inte anger dina kontaktuppgifter. Enbart skatteverket kan ta del av dina kontaktuppgifter. Du kan fylla i en anmälan på deras hemsida, du hittar den via denna länk: Skatteverket. Därefter går skatteverket vidare med saken och utreder huruvida skattebrott har begåtts eller inte.

Hoppas mitt svar har varit till vägledning. Har du fler frågor och funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa till oss på Lawline.

Vänligen,

Cornelia IsacsonRådgivare