Vart ska man folkbokföra sig och får man ha en hyresrätt och bostadsrätt samtidigt?

Hej.

En vän har sedan många år en hyresrätt som han fått tillstånd att hyra ut i andra hand, pga två års studier på annan ort. För att hitta boende på nya orten ser det nu ut som om han måste köpa en mindre bostadsrätt, en etta. 1) måste han skriva sig på nya orten? 2) förlorar han då rätten till sin hyresrätt på hemorten? /vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1) Måste han skriva sig på den nya orten?

Det korta svaret är ja. Din vän behöver folkbokföra sig där han bor (6 § folkbokföringslagen). Och i lagens mening han anses bo där han regelmässigt tillbringar sin dygnsvila (7 § folkbokföringslagen). Eftersom han bor och studerar på den nya orten är det alltså där han ska vara folkbokförd. Han är skyldig att inom en vecka efter flytten anmäla flytten till Skatteverket (25 § folkbokföringslagen). Jag rekommenderar dock att anmäla flytten i redan i förväg, ni kan läsa mer om detta här. Om han inte skulle folkbokföra sig på sin nya adress riskerar han straffansvar för folkbokföringsbrott (42 § folkbokföringslagen). Så jag tycker absolut att du ska säga åt honom att skriva sig på sin nya adress!

2) Förlorar han då rätten till sin hyresrätt på hemorten?

Eftersom din vän har fått tillstånd för andrahandsuthyrningen av sin hyresrätt finns det inga hinder i lagen för att äga en bostadsrätt och bo där samtidigt som han har kvar sin hyresrätt. Efter det att tillståndstiden för andrahandsuthyrningen har löpt ut och om en eventuell förlängning då inte medges, kan dock hyresrätten komma att sägas upp om han inte flyttar tillbaka till hyresrätten. Utgångspunkten är nämligen att man behöver bo i sin hyresrätt (permanent eller åtminstone som nödvändig komplementbostad) för att få ha kvar hyresrätten (12 kap. 46 § första stycket punkt tio jordabalken).

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare