Vart ska man folkbokföra sig när man prövar samboförhållande?

Hej!

Jag ska i december hyra ut min hyreslägenhet 1 år i Stockholm för att prova sambolivet i Boden. Då det är långt avstånd emellan och tanken är att inte komma hem igen så undrar jag om det är okej om jag folkbokför mig i Boden med honom under tiden jag hyr ut?

Dels för att det är under så lång tid och jag vill vara folkbokförd där jag faktiskt kommer att bo i alla fall under kommande året.

Eller är det vanlig adressändring och "Särskild postadress" som gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finner vi i Folkbokföringslagen.

Du ska vara folkbokförd där du är bosatt

Grundregeln att utgå ifrån när det kommer till folkbokföring är att du ska vara folkbokförd där du är bosatt. Du anses vara bosatt där du regelbundet sover. Detta framgår av 6-8 §§ Folkbokföringslagen.

Om du bor någonstans under en kortare tid behöver du inte ändra din folkbokföringsadress, enligt 8 § Folkbokföringslagen. Du får däremot göra det om du vill. Definitionen av kortare tid är ungefär ett år. Om du däremot bor på en plats längre än ett år bör du byta folkbokföringsadress.

Särskild postadress

Har du ett tillfälligt boende som du vill få din post till, men inte ändra folkbokföringsadress till, kan du anmäla adressen till Skatteverket som särskild postadress. Du måste bo på adressen under minst sex månader. När du anmäler en särskild postadress får du all din post skickad dit, precis som med eftersändning, men utan att byta folkbokföringsadress.

Du kan folkbokföra dig i Boden

Eftersom man bör folkbokföra sig där man har sin dygnsvila finns det inga hinder för dig att folkbokföra dig i Boden med din sambo. Som du ser i mitt svar går det också bra att fortsätta vara folkbokförd i Stockholm i cirka ett år och använda "särskild postadress" för att få posten till din adress i Boden. Det är helt och hållet upp till dig. Folkbokföringsorten kan påverka saker som bostadsbidrag, barnbidrag, sjukvård samt huvudsakligen din skattesats.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga eller skriva i kommentarsfältet.

Ha det bra!

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare