Vart ska en gåva eller förskott på arv tas upp i bouppteckningen?

Hej!

Jag har varit inne och surfat mycket på er sida och tycker att informationen är till stor hjälp nu när jag gör bouppteckning efter min farmor som gick bort för 2 månader sedan. Dock hittar jag inget som svarar på frågan vart/när/hur jag anger förskott på arvet. Min pappa(som gick bort för 14 år sedan) har två systrar. Min farfar gick bort 1999 och då fanns ca 1 mkr i boet, nu 19 år senare så finns endast 160 tkr kvar och då undrar vi såklart vart pengarna tagit vägen eftersom min farmor på inget sätt levde ett liv där alla de pengarna har förbrukats. Så idag när vi gjorde bouppteckningen såg jag på ett kontoutdrag att det gjorts ett uttag på 60 tkr och då sa fastern att det var en gåva som hon och systern fick dela på. Så då är min fråga, vart skall det tas upp eftersom det inte finns något naturligt ställe på bouppteckningsblanketten. Eller skall det dras av först efter bouppteckningen innan arvsskiftet?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar sorgen och hoppas att jag kan vara till hjälp. För att kunna svara på din fråga så kommer jag att använda mig av ärvdabalken (ÄB).

För att det ska anses vara en gåva som din faster och hennes syster har fått så måste det uttryckligen framgå av ett gåvobrev eller liknande att det faktiskt var en gåva (ÄB 6 kap. 1 §). Det första jag skulle råda dig att göra är alltså att ta reda på om det verkligen är en gåva som de har fått. Är det inte det så har de istället fått ett förskott på sitt arv. Oavsett om det är en gåva eller förskott på arv så är det alltid bra att detta finns med i bouppteckningen. När det handlar om ett förskott på arv så måste det finnas med i bouppteckningen för att en ska kunna göra en riktig fördelning av arvet (ÄB 20 kap. 5 § och 6 kap. 5 och 6 §).

Vart ska gåvan/förskott på arvet tas upp i bouppteckningen? Jag kollade på Skatteverkets bouppteckningsblankett och utifrån den skulle jag säga att ni kan ta upp gåvan eller förskottet på sista sidan under rubriken "övriga upplysningar". Jag är inte helt säker på detta så för att vara helt säker kan du alltid ringa Skatteverket.

Behöver du mer hjälp med bouppteckningen så skulle jag råda dig att kontakta Lawlines jurister. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mimmi JohanssonRådgivare