FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/09/2019

Vart ska barnet bo efter skilsmässa? Har jag rätt till underhållsbidrag/underhållsstöd?

Hej

Jag och min man ska skilja oss. Vi har en son på 14 år som vill bo hos mig och träffa pappa någon helg i månaden.

Pappan vill att han ska bo växelvis, alltså lika mycket hos oss båda.

Hur gör vi?

Har jag rätt till underhållsstöd om han bara bor hos mig?

Han vill inte betala underhållsbidrag med kostnader bla för tennis mm som kostar väldigt mycket i månaden

Mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

I första hand är det föräldrarna som avgör var barnet ska bo. Kan ni inte komma överens om detta kan ni vända er till socialtjänsten som kan hjälpa er att komma överens genom så kallade samarbetssamtal. Fungerar inte detta kan ni istället vända er till domstolen som får avgöra vart barnet ska bo.

Om er son enbart skulle bo hos dig har du rätt till underhållsbidrag av barnets pappa, föräldrabalken 7 kap 2 §. Hur mycket underhållsbidraget ska vara beror på vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga, föräldrabalken 7 kap 1 §. Kommer er son att bo hos sin pappa under en sammanhängande tid av minst fem dygn eller minst sex hela dygn under en kalendermånad får avdrag göras med 1/40 av underhållsbidraget för varje helt dygn barnet vistats hos honom, föräldrabalken 7 kap 4 §. Om din ex make inte betalar underhållsbidraget eller om ni inte kan komma överens kan du vända dig till försäkringskassan för att få underhållsstöd. Beloppet är 1 723 kr tills er son fyller 15 år, därefter är beloppet 2 073 kr per månad. Din ex man kommer då att få betala tillbaka det belopp som betalas ut till försäkringskassan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare