Vart regleras möjligheten för körkortsåterkallelse på grund av droger?

En vän till mej, under prövotid för körkort, hade för enda gång i sitt liv, rökt hasch. De blev tagna av polisen. Efter en rättegång så gjorde de en prövning som resulterade i att han blev av med körkortet. Var finns lagrummet för denna åtgärd beskrivet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Möjligheten för Transportstyrelsen att återkalla körkort framkommer i 5 kap. 3 § Körkortslagen. De punkter som kan vara aktuella för återkallelse i din väns fall är punkterna 5 och 6. Punkten 5 innebär att körkortet kan återkallas om körkortshavaren på grund av nykterhetshänseende inte bör ha körkort, medan punkten 6 innebär att det kan återkallas om det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att vederbörande inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken. Alternativt om vederbörande på grund av sina personliga förhållanden inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare