FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/11/2021

Vart kan en vända sig för att avstå från fortsatt brottslighet?

Min kompis har suttit inne i fängelset nästan tre år och kom ut för ett år sen men har nu fallit tillbaka till kriminaliteten och är hemlös. Han vill själv förändra sitt liv och vill ha hjälp men tror inte att det finns någon hjälp att få. Personer runt om honom påverkade honom negativt den senaste tiden och fick han att begå brott. Han tappade därefter sitt jobb och fortsatte med kriminaliteten för att kunna ha en ekonomi men han är hemlös och bor lite var som hemma hos tillfälliga nya personer han träffat. Jag är orolig och undrar om det finns någon hjälp för honom att få? Vem kan man vända sig till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga inte riktigt föranleder någon juridisk rådgivning kommer följande bestå av allmän information om vart du, som bekymrad närstående, kan vända dig för att komma till bukt med problemet.

Den största föreningen som sysslar med just dessa frågor är Kriminellas revansch i samhället (KRIS). Denna förening bistår med hjälp för kriminellas återanpassning i samhället, där man kan se hela projektet som ett enda stort rehab-community där flera liksinnade människor med samma problem hjälps åt, med vägledning av föreningen, att uppmuntra varandra från fortsatt brottslighet. Beroende på hur ung till vän är finns det också inom samma förening en undergrupp som heter Unga KRIS som hjälper folk mellan 13-25 år.

Det krävs dock att din vän självmant vänder sig till föreningen, du kan alltså inte "tvinga" denne att ansluta sig till föreningen. Min rekommendation är därför att du bistår din vän med närhet, uppmuntran och möjligtivs husrum om du har möjlighet till detta, och i anslutning även försöker övertala din kompis att vända sig till KRIS för att få ytterligare hjälp. Det enda som egentligen krävs är hans/hennes vilja att bryta sig loss från den kriminella banan och närståendes support.

Jag länkar nedan till KRIS och Unga KRIS hemsidor där du kan läsa mer om vad deras ideella förening sysslar med, och exakt hur de kan hjälpa din kompis.

Info | KRIS – Kriminellas Revansch I Samhället

Vad är Unga Kris?

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare