FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott05/08/2018

Vart går gränsen mellan enkel och grov vårdslöshet i trafik?

Hej,

Om man har krockat (kört in i en liten skogsdunge med sly och ungbjörkar, efter att fått sladd på en grusväg) med jobbets firmabil, vad skulle kunna hända? Bilens front blev skrot. Den kilade fast sej mellan 2 björkar. Min airbag löste ut. (Jag körde och hade en passagerare med mej. Ingen av oss blev allvarligt skadad! Jag fick ett sår i ansiktet, ett på underarmen samt lite blåmärken efter airbagen. Passageraren fick ett litet sår på hö hand.) Hastigheten på vägen var 70km/h. Kan någon som INTE SETT kraschen lägga sej i och anmäla mej för vårdslöshet? Den som "ska ha anmält" påstår sej vara brandman. Krocken inträffade för snart 3 veckor sedan, OM jag är anmäld, varför har inte polis försökt kontakta mej. Iallafall vad händer då? vart går gränsen mellan vårdslöshet i trafik, och grov vårdslöshet i trafik? Haft körkort sedan jan -16, och aldrig fått en böter. Kommer jag hamna i fängelse eller vad kan jag förvänta mej av denna soppa? /

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ersättning för era personskador

Du och passageraren kan få ersättning genom bilens trafikförsäkring för era personskador enligt 10 § första stycket trafikskadelagen (TSL). Ersättningsbeloppet kan däremot minska för dig om du har orsakat skadan uppsåtligen eller av grov vårdslöshet (12 § första stycket TSL). Däremot är det inget i din utsaga som direkt talar för det.

Kan någon som inte sett kraschen lägga sig i och anmäla dig?

Alla kan lämna upplysningar om brott till polisen. Det är däremot upp till polis och åklagare att bestämma om förundersökning ska inledas.

Om en anmälan har gjorts varför har inte polisen kontaktat dig?

Om en förundersökning har inletts och om du bedöms vara skäligen misstänkt för ett brott kommer polis att kontakta dig enligt 23 kap 18 § rättegångsbalken. Vad som kan hända då är att du blir kallad till förhör. Det är sedan upp till åklagare att bedöma om den ska väcka åtal eller inte.

Eftersom du inte blivit kontaktad av polis betyder det att du ännu inte är skäligen misstänkt för ett brott.

Vad är skillnaden mellan vårdslöshet i trafik och grov vårdslöshet i trafik?

Vårdslöshet i trafik föreligger om en vägtrafikant i väsentlig mån brister i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna enligt 1 § första stycket lagen om straff för vissa trafikbrott (TBL).

Vad som är att bedöma som vårdslöshet i trafik skiljer sig från fall till fall varför olyckan som hände dig inte nödvändigtvis är att bedöma som vårdslöshet i trafik. Exempel på när vårdslöshet kan föreligga är rättsfallet RH 1996:14 - en bilförare hade iakttagit stopplikten innan hon körde ut på en europaväg men brustit i uppmärksamhet, vilket orsakade en kollision. Bilisten dömdes till ansvar. Eller fallet RH 1996:55 där en bilförare hade underlåtit att iaktta väjningsplikt vid färd in på en huvudled. Han dömdes också till ansvar.

Straffpåföljden riskerar att bli dagsböter enligt 1 § första stycket TSL.

För grov vårdslöshet i trafik gäller att någon måste göra sig skyldig till grov oaktsamhet eller likgiltighet inför andras liv eller egendom (1 § andras stycket TBL). Exempel på när det föreligger är bland annat rättsfallet NJA 1978 s. 251 där en bilist körde mot rött ljus i 130 km/h. Ett annat exempel är RH 1999:83 där en bilförare körde om i en kurva med skymd sikt, vilket ledde till att bilen i omkörningen kom över på den mötande trafikens körfält. Det orsakade en sammanstötning med en mötande bil. Den omkörande bilisten dömdes för grov vårdslöshet i trafik.

Straffet för grov vårdslöshet i trafik är som högst fängelse i två år. Körkortet skulle i sådana fall också återkallas (5 kap 3 § 1 punkten a körkortslagen). Att tillägga är att det är fråga om ett så kallat artbrott vilket innebär att fängelse normalt ska utdömas. Det är däremot inte en nödvändighet och eftersom du inte tidigare har gjort dig skyldig till liknande brott skulle en domstol ta hänsyn till det och ett annat straff än fängelse kan bli aktuellt enligt 29 kap 4 § brottsbalken. Observera dock att det är höga krav för att över huvud taget göra sig skyldig till detta brott.

Sammanfattning

Du och passageraren kan få ersättning för era personskador. Polisen har ännu inte kontaktat dig för att du inte är skäligen misstänkt. Den vitala skillnaden mellan vårdslöshet i trafik och grov vårdslöshet i trafik är att i det förstnämnda ska man i väsentlig mån brista i omsorg och varsamhet. I det andra krävs grov oaktsamhet eller likgiltighet för andra människors liv eller egendom. Fängelse är bara aktuellt om du gjort dig skyldig till grov vårdslöshet, men inte ens då är det säkert att fängelse skulle utdömas.

Hoppas du fått klarhet i dina funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare