Vart går gränsen för grovt narkotikabrott för heroin?

Vart går gränsen för grovt narkotika brott för heroin ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Narkotikabrott regleras i narkotikastrafflag (NSL) och jag kommer därför att utgå från den när jag besvarar din fråga.

Vart går gränsen för grovt narkotikabrott för heroin?

Vad gäller narkotikabrott finns det några omständigheter som lagen ställer upp som man särskilt ska kolla på för att se om brottet i fråga är att anse som grovt. Dessa omständigheter är om brottet har utgjort ett led i en verksamhet som bedrivits i större omfattning, avsett en särskilt stor mängd narkotika eller annars varit av särskilt farlig eller hänsynslös art (3 § NSL). Det är alltså inte bara mängden narkotika som spelar roll utan det ska ske en samlad bedömning av samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Det är alltså andra faktorer som påverkar om brottet är att betrakta som grovt eller inte, men graden av narkotikans farlighet har dock såklart betydelse för bedömningen. Generellt kan man säga att det krävs en mindre mängd ju farligare preparatet är.

I ett äldre rättsfall har Högsta Domstolen bedömt ett innehav av 0,17 gram heroin som narkotikabrott av normalgraden (se NJA 1997 s. 193). Den mängd som indikerar på ett brottet ska betraktas som grovt skiljer sig alltså för olika preparat är (SvjT 2013 s. 53):

  • Cannabis, ca 5 kg
  • Amfetamin, ca 500 g
  • Mefedron och liknande, ca 500 g
  • Ecstasy, ca 5 000 tabletter
  • Kokain, ca 100 gram

Eftersom heroin är ett preparat av farlig grad, skulle en hantering av 50 g heroin kunna utgöra grovt brott (SvjT 2013 s. 53). Det är dock svårt att ge en exakt mängd eftersom det inte är mängden ensamt som kan leda till att brottet anses som grovt eller inte. Exempelvis hade en mindre mängd heroin kunnat anse som grovt brott om mängden var avsedd för att säljas till unga personer. Ovanstående svar hoppas jag dock ger dig någon uppfattning om ungefär vilken mängd som kan göra att brottet bedöms som grovt.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare