FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/05/2022

Varning istället för återkallelse av körkort

Har varit med i en trafik olycka där jag körde in med min motorcykel i en bil framför mig som panikbromsade, har haft b-körkortet i 5 år och 3 månader och A2-kortet i 2 år och SM-vecka , och A-kortet i en månad, fick böter på 2000kr pga att jag inte hade ett anpassat avstånd till framförande bil. För ett år sedan fick jag en varning på grund av att jag körde i 136km/Tim på en 100km/Tim väg. Vad är det jag riskerar gällande detta som hände ? Kommer min b- behörighet att påverkas av detta ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i körkortslagen (KörkL).

Varning

Polisen har möjligheten att besluta om en varning i stället för återkallelse av körkort ( 5 kap. 9 § KörkL). Varning ses som en mildare form av körkortsingripande.  Syftet med varningen är att signalera att ditt beteende i trafiken gör att polisen kan ifrågasätta din lämplighet att ha körkort om du inte bättrar dig.

En varning kan också innebära att polisen gör en hårdare bedömning om du skulle göra dig skyldig till fler trafikförseelser eller brott. Risken är då stor att ditt körkort återkallas. Vanligtvis beslutas inte en varning igen inom två år.

Sammanfattning

Det du riskerar är att ditt körkort kan komma att återkallas om du gör dig skyldig till ytterligare en trafikförseelse. Hela körkortsbehörigheten kan i ett sådant fall påverkas. Du kan läsa mer här!

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare