FrågaFAMILJERÄTTGod man26/04/2019

Varför ska man skriva en framtidsfullmakt?

Är ensamstående med en dotter. Behöver jag skriva framtidsfullmakt? Idag har hon alla lösenord till bank osv. Om jag blir sjuk så tar hon hand om allt. Tycker inte det behövs framtidsfullmakt när jag tycker det redan ör glasklart.

Lawline svarar

Hej och tack du vänder dig Lawline!

Frågan är högst individbaserad och beror på hur din situation ser ut. För att underlätta ditt beslut kommer jag att presentera några fördelar med en framtidsfullmakt.

Inledningsvis kan det vara bra att ställa sig frågan vad en framtidsfullmakt faktiskt innebär. Med en framtidsfullmakt ges du en möjlighet att bestämma av vem och hur dina angelägenheter ska skötas, när du inte längre har sådan förmåga. Det presenteras därför som ett alternativ till ett mer traditionellt ställföreträdarskap.

Med traditionellt ställföreträdarskap menas det skyddsnät samhället erbjuder när du börjar förlora eller inte längre har förmågan att sköta dina angelägenheter. Beroende på ditt behov finns möjligheten till god man eller förvaltare i offentligrättslig regi (11 kap. 4 och 7 § föräldrabalken, FB). Dina angelägenheter blir då föremål för insyn och kontroll från samhället sida. Det finns en möjlighet för dig att vara med och utse en god man. Det förutsätter dock att du har beslutsförmåga, vilket i praktiken visat sig utgöra ett problem. Som exempel kan tas om du drabbas av en oväntad sjukdom eller olycka.

Fördelen med en framtidsfullmakt är du redan på förhand kan avgöra hur du vill att dina angelägenheter ska skötas om något skulle hända med dig. Innehållet av fullmakten kan beröra såväl ekonomiska som personliga angelägenheter. En annan fördel är att du som utgångspunkt fritt kan välja vem eller vilka du vill som ska vara fullmaktshavare, dvs. den som kan företräda och sköta dina angelägenheter om det uppstår en situation där du inte längre har förmågan att göra det.

För att utfärda en framtidsfullmakt är det viktigt att vara medveten att det finns vissa begränsningar och krav på hur förfarandet ska gå till för den ska gälla. Jag skulle därför rekommendera dig att läsa på, alternativt ta kontakt med en erfaren jurist för att hjälpa dig med det. Inom Lawline erbjuder vi en möjlighet för privatpersoner att komma i kontakt med våra jurister genom att boka ett möte. Om du är intresserad finns mer information tillgänglig på https://lawline.se/boka.

Personligen betraktar jag framtidsfullmakten som ett praktiskt verktyg för sudda ut eventuella oklarheter för framtiden. Framförallt ger det en möjligt att välja vem som man vill ska hantera sina angelägenheter om olyckan är framme. Jag hoppas mitt svar varit till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare