Varför ska man betala avgift vid kundparkering?

Hej, fick en parkeringsböte när jag parkerade vid simhallens KUNDPARKERING, skriver det i versaler då där två gånger innan man kör in på parkeringplatsen är skyltat jätte stort med just "KUNDPARKERING för simhallens gäster 41 platser". Jag läser då inte det lilla blå skylt med avgift. Min fråga är, varför kalla det en kundparkering? Det är ju ingen kundparking när det är avgift. Då spelar det ingen roll om man använder simhallen? Som jag trodde var det som gällde. Tycker det är oerhört dålig skyltning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som reglerar huruvida det ska eller får begäras betalt för kundparkering. Det är dock inte ovanligt att det kostar pengar att parkera på sådan parkering, alternativt att det krävs P-skiva för att få nyttja parkeringen. Ofta är skylten om att det är en kundparkering till för att påpeka att parkeringen är till för de som besöker, i detta fall, simhallen. Det är inte ovanligt att avgiften för att parkera på kundparkeringar är lägre än avgiften på kringliggande parkeringar.

Du kan hävda att skyltningen varit oklar eller ofullständig och att du därför inte ska betala kontrollavgiften. Dock krävs det i regel att det saknas skylt, att det inte är skyltat vid alla infarter eller liknande. En tilläggsskylt är i regel tillräckligt tydlig för att det ska vara möjligt att ta ut en avgift. Det finns däremot inget som hindrar dig från att överklaga avgiften och anföra att skyltningen var dålig, varför du inte ska betala.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare