Vad gäller vid parkering med p-skiva?

P-skiva, fick böter idag pga felinställd p-skiva. Enl skylten så ska p-skiva användas 06.00-18.00 varje dag och Max 3 timmar. Jag parkerade kl 16::00 ställde p-skivan på det men då ska jag kunna stå parkerad till kl 07:00 dagen efter? 16:00-18:00 2 timmar 06:00-07:00 1 timme Mellan 18:00-06:00 fri parkering utan p-skiva Fick böter kl 06:15 pga felinställd p-skiva.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din situation som följande. Du parkerade på en plats där skylten angav att parkeringsskiva ska användas 06.00-18.00 varje dag och att man max får stå där 3 timmar. Du parkerade 16.00 och ställde in p-skivan på 16.00 och stod där till 07.00 nästa dag. Klockan 06.15 får du parkeringsböter med anledning av att p-skivan var felinställd.

Enligt 3 kap. 49 a § 3p. TrF ska tiden på parkeringsskivan ställas in på den närmast följande halvtimmen räknat från den tidpunkt då uppställningen påbörjades. Parkeras fordonet innan en tidsbegränsning börjar, ska klockslaget för tidsbegränsningens början ställas in om fordonet ska stå kvar efter denna tidpunkt.

Om man, som i ditt fall, anländer kl. 16.00 ska parkeringsskivan således ställas in på 16.30.

Sen verkar det även enligt regleringen som att du, mellan 18.00 och 06.00, borde ha ställt om p-skivan till 06.00, det vill säga klockslaget för tidsbegränsningens början. Det vill säga, tiden börjar om efter den tid då det inte behövs p-skiva.

Jag vill betona att detta är endast mina observationer av situationen och hur jag har tolkat föreskrifterna i trafikförordningen. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med de som utfärdat boten och fråga vad boten grundar sig på för att få ett mer exakt svar.

Du kan även överklaga en parkeringsbot, dock måste du vara medveten om vad det är för typ av parkeringsbot du har fått, om det är en kontrollavgift eller en felparkeringsavgift. Det skiljer sig nämligen hur man överklagar beroende på vilken typ av bot det handlar om. Det ska framgå av parkeringsboten vad det är för typ av bot du har fått och hur du överklagar den.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Cornelia NilssonRådgivare