Varför räknar banken ett delat lån till dess fulla belopp?

Jag har separerat från min sambo och vi har gjort en bodelning på huset men vi beslöt att behålla sommarstugan På stugan har vi ett lån där det på bankens papper står att vi har lån 50% var

När jag nu vill ta ett nytt bolån för att köpa lägenhet räknar banken på att jag har hela lånet själv även om det är halva lånet som är mitt

Detta leder till att jag verkar vara dubbelt belånad o får således inte lika högt lån ifall banken räknade på halva lånet på sommarstugan

Banken förklarade det med att de räknar hela lånet som mitt även om vi har separerat för om min ex inte betalar så är jag betalnings skyldig

Vad ska vi göra för att lånet ska delas och inte räknas som helhet ?

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Anledningen till att banken vid beräkning räknar som att du själv står på lånet hänger samman med det så kallade solidariska ansvaret (2 § 1 st skuldebrevslagen). Att låntagare svarar solidariskt för skulden innebär att långivaren kan kräva återbetalning av lånet av vilken låntagare de vill. I realiteten står du därmed för lånets fulla belopp i det fall din före detta sambo slutar amortera sin del samt betala räntekostnaderna. Därför bör banken ta med lånets fulla belopp vid beräkning av ett nytt lån.

För att lånet inte ska räknas i dess helhet behöver du lösa lånet i det fall kalkylen för det nya lånet inte går ihop.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare