Varför kan olika företag få patent på vaccin som syftar till att bekämpa samma virus?

Hej!

Varför kan flertalet företag som tillverkar vaccin för COVID få patent på olika vaccin vilka är ägnade att lösa samma problem?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga aktualiserar en prövning om ett vaccin uppfyller nyhetskravet och kravet på uppfinningshöjd. Jag tänker först gå igenom vad dessa krav innebär, och sedan utreda vad som gäller i situationen du frågat om.

Nyhetskravet innebär att uppfinningen ska vara ny:

En beviljad patent innefattar ett uppfyllt nyhetskrav. Med detta menas att man bara kan få sin patentansökan godkänd om ens uppfinning är absolut och objektivt ny i förhållande till vad som tidigare gjorts känt, se 2 § patentlagen (PL).

Kravet på uppfinningshöjd innebär att uppfinningen ska vara originell:

Utöver nyhetskravet, ställs ett krav på uppfinningshöjd, se 2 § PL. Kravet på uppfinningshöjd innebär att uppfinningen måste skilja sig på ett väsentligt sätt från vad som tidigare gjorts känt. Man använder sig av den så kallade "problemlösningsmetoden" för att se om något har uppfinningshöjd, (RÅ 1998 ref. 55 II). Den går ut på att helhetsbedöma situationen efter att ha definierat det problem som uppfinningen syftar till att lösa.

Vad händer med nyhetskravet när olika tillverkare tar fram vaccin mot samma virus?

Även om olika tillverkare ibland tar fram vaccin mot samma virus, ska hänsyn tas till sättet vaccinen tas fram. Olika vaccin framställs på olika sätt och påverkar kroppen utifrån deras unika sammansättning. De kan således klassas som nya i förhållande till sammansättningarna hos övriga vaccin på marknaden. Att olika vaccin ger olika sorters biverkningar, talar till stöd för denna uppfattning. Nyhetskravet kan därför räknas som uppfyllt.

Vad händer med kravet på uppfinningshöjd när olika tillverkare tar fram vaccin mot samma virus?

Det finns variationer mellan olika vaccin, även om dessa har det gemensamma syftet att bekämpa Covid 19. I dagsläget delas befolkningen in i olika grupper som ges ett visst vaccin istället för ett annat.

Om ett vaccin skulle visa sig resultera i biverkningar för en grupp, kan ett annat vaccin träda in i dess ställe. Då kan man plötsligt föra argumentet att det inte alls är samma problem som vaccinen syftar till att lösa. Om ett vaccin riskerar att medföra hälsorisker för någon, kanske en tillverkare beaktar det när den framställer ett annat vaccin. På så sätt förses samhället med en lösning på mer än problemet med själva viruset. Vissa grupper i samhället får också en lösning på deras problem med att riskera biverkningar från en viss typ av vaccin.

Kravet på uppfinningshöjd kan därför också räknas som uppfyllt, vilket gör det möjligt med patent för vad som därmed klassas som en ny, originell uppfinning.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita Harati

Anahita HaratiRådgivare