Varför har min fru fått avslag om uppehållstillstånd på grund av ej regelmässig lön?

Hej provar igen.var till Thailand förra året och gifte mig.bjöd hit min fru på turistvisum i julas och förlängde med 3 mån till.gick bra.gifte oss i Sverige åxå.nu fick vi svar på uppehållstillståndet.det vart avslag??pgr av ej regelmässig lön?? har ju fast förtidspension 50 % tills 65 år och egen firma 50% som jag haft i 17 år.har en boende kostnad på lånet 987kr och pension på 6963 kr.har även bostadsbidrag underhållsbidrag barnbidrag på 5797 tot 12760 borde det inte räcka??på firman tar jag inte ut lön men funkar bra sommar tid.då har jag omsättning över 20000kr så jag kan ta ut privata uttag eller delar och drivmedel och telefoni.mellan 5000 till 10000kr.hur kan dom ha problem ??fattar inte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att din fru ska kunna ansöka om uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig måste du kunna försörja dig och henne. Avgörande är inte hur stor inkomsten är, utan hur stor familjen är och hur hög boendekostnad du har. Du måste ha en inkomst som efter avdragen boendekostnad motsvarar ett så kallat normalbelopp. Det innebär att efter att bostaden är betald ska du ha pengar som räcker till bland annat mat, kläder, hygien, telefon, hushållsel, försäkringar och andra mindre utgifter för tillfälliga behov. Som jag tolkar din fråga rör det endast dig och din fru (dvs. två vuxna). Normalbeloppet 2019 för två sammanlevande makar är 8.133 kronor. Om ni har barn tillkommer det krav om att kunna försörja även dessa.

I ditt fall kan jag inte svara på exakt varför Migrationsverket gett avslag och hur de resonerat. Du kan i första hand kontakta myndigheten och be dem förklara. Migrationsverket är en myndighet vilken har serviceskyldighet och ska svara på de frågor du har om t.ex. försörjningsplikten. Om ni anser att beslutet är felaktigt är det även möjligt att överklaga det. Vill ni överklaga beslutet är min rekommendation att ni anlitar en jurist som hjälper er. Om ni vill ha hjälp av en jurist på Lawline juristbyrå är du varmt välkommen att återkomma till mig för en offert och eventuellt tidsbokning. Du når mig för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare